A Magyarországi Reformpedagógiai Egyesület keretén belül és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének pedagógia BA szakos és múzeumpedagógiai szakirányú képzésében tanuló hallgatóval több olyan projektben vettünk részt, amelyek az Európai Unió támogatásával jöttek létre.
A projektek az országok közötti együttműködést, a kulturális transzfert, a generációk közötti együttműködést, a kulturális örökség védelmét – a közös múlt, jelen és jövő kialakítását, a fiatalokkal való párbeszéd erősítését szolgálták.
Kiemelkedő projektjeink:
- KRÓKUSZ PROJEKT
(Az „Európa a polgárokért” program támogatásával)
Az Írországban, a Holocaust Education Ireland által 2005-ben kezdeményezett nemzetközi Krókusz Projektben hazánk és a Magyarországi Reformpedagógiai Egyesület 2016 óta (Vincze Beatrix mint a mintafoglalkozások fejlesztője és mint szakmai vezető), az egyetem hallgatói pedig 2019 óta vesznek részt. Hazánkban a Szembenézés Alapítvány gondozásában a projektre jelentkező iskolákat elsősorban a lokális közösségek múltjának kutatására motiváljuk, azért, hogy a politikai erőszak miatt bekövetkezett áldozatokra történő emlékezéssel erősítsük az elfogadást, az empátiát és a toleranciát.

A projekt arra ösztönzi a tanulókat, hogy szembesüljenek az önmaguk és a mások iránti felelősségvállalással, és megalapozzák a kritikai gondolkodást. Jelenleg a Krókusz projekt 11 európai államban, Magyarországon pedig 56 iskolában folyik. 2019 óta minden évben megemlékeznek az ELTE hallgatói a Holokauszt áldozatairól, a jelképes krókusz virág elültetése különböző szemináriumi aktivitásokhoz társul, amely beépül a képzésbe. Az ELTE múzeumpedagógiai szakirányú továbbképzés 22 hallgatója 2024. január 18-án arra vállalkozott, hogy a budapesti gettó 1945-ös felszabadításának évfordulóján, különleges városi sétával emlékezzen meg a történelmi eseményről. A hallgatók Múzeumbaráti Kör alapításával szeretnék a továbbiakban népszerűsíteni tevékenységüket és időszakosan ingyenes városnéző sétákat szeretnének kínálni a budapestieknek.
Krókusz projekt 2024-2025-ben
Az ELTE PPK múzeumpedagógiai szakértői szakirányú továbbképzés hallgatói ebben az évben is kapcsolódtak a Szembenézés alapítvány által gondozott projekthez.
A projekt megnyitója 2024. október 5-én 16 órakor volt a Herzl Tivadar téren. Az iskolák képviselői egy sajátos koreográfiájú performance-ot láthattak, amelyet az ELTE PPK-n végzett hallgatók (Pedagógia BA és Neveléstudomány MA) Prainer Petra Vera és Balog Réka adtak elő. A Színházi nevelés és színházpedagógia szakirányon tanult és végzett hallgatóink saját formációt alapítottak „AztaBanda” néven.
A múzeumpedagógiai szakirányú képzés hallgatói a krókusz hagymákat közösen az ELTE PPK tetőkertjében elültették, majd mindenki jelképesen egy-egy hagymát haza is vitt, amelyet otthon vagy munkahelyén gondozott. Csoportunk a Projektpedagógia kurzuson belül városnéző sétát állított össze a gettó felszabadításának 80. évfordulójára, amelyet 2025. január 17-én kipróbáltunk és felajánlottuk a Krókusz projekt résztvevőinek.
Örömteli volt, hogy a tetőtéren is sikeres kinyílt az emlékezés szimbolikus virága, de sokan számoltak be arról, hogy otthon is sikerült a virágot eredményesen gondozni. Márciusban sokan gyönyörködhettek a virágban.
- EUROPE AND ITS CHALLENGES – DAYS OF EQUALITY, OPPORTUNITY AND DIVERSITY
(Az Európai Bizottság „Town Twinning Projects” támogatásával)
Az ELTE PPK Pedagógia BA képzés tíz hallgatója Pozsonyban az EURÓPA ÉS KIHÍVÁSAI – AZ EGYENLŐSÉG, A LEHETŐSÉGEK ÉS A SOKSZÍNŰSÉG NAPJAI című nemzetközi, hét ország partnerségével megvalósuló Town Twinning Projektben vett részt 2024. október 9. és 11. között.

A háromnapos projekt gazdája partnerünk, a Magyar Tannyelvű Alapiskola és Gimnázium (Základná škola a Gymnázium s vyučovacím jazykom maďarským) mellett működő Ratio Educationis Egyesület volt. A hallgatók számos kulturális program mellett pénteken négy osztályban, a gimnázium két elsős és két másodikos osztályos diákjainak tartottak workshopot a közösségi média hatásáról.
A program ide kattintva érhető el.
A részletes beszámolót lásd az MTAG honlapján.
Csider Bálint, az ELTE PPK pedagógia alapszakos hallgatójának élménybeszámolója itt olvasható.
- CITIZENS BORN AFTER ’89. WHAT IS YOUR EUROPE LIKE?
(Az „Európa a polgárokért” program támogatásával)
2019. április 14–16. között a pedagógia BA képzés hallgatói (22 fővel) a „Citizen born after 89, What is your Europe like?” című Európai Uniós projekt keretén belül közösen dolgozták fel a szlovákiai magyar diákokkal (Magyar Tannyelvű Alapiskola és Gimnázium, MTAG, Pozsony), az 1968-as események magyar és szlovák hatását, illetve a Krókusz Projekt kapcsán egy holokauszt túlélővel találkoztak egy workshop keretein belül. A határon túli fiatalok családtörténetük prezentációjával ismertették meg a szülők generációjának életútját és támogatták ezzel a közös emlékezést.

- MÚLT, JELEN, JÖVŐ
(Az „Európa a polgárokért” program támogatásával, azonosító: 617432-CITIZ-1_2020_1_SK-CITIZ-TT)
2021. október 6-8. között a MTAG a Ratio Educationis szervezeten keresztül szervezte a „Múlt, jelen, jövő” című Európai Uniós projektet. (A múltunk megtart, a jelent közösen formáljuk, a jövő az elkötelezett fiataloké – III. Duna utcai Town Twinning). A projektben a magyar és a határon túli magyar fiatalok az EU alapjogi chartáját ismerték meg és diszkussziót folytattak a Schumann-nyilatkozatról, a benne foglalt elvekről, azok értelmezésérő közös történelemóra keretén belül.



























